Monday, September 5, 2011

Salahkah sebuah penghijrahan??



Aku ada seorang kawan. Tak perlu la aku nyatakan siapa orangnya. Seorang kawan, sudah cukup. Sejak dia masuk samura, aku nampak perubahan dia. Daripada yang baik kepada sesuatu yang lebih baik. Kami pernah duduk bersama, bersembang. Dia pernah nyatakan pada aku, bila dia dengan abang ipar dia, dia tak pakai tudung. Tapi sejak masuk samura, dia mula sedar betul-betul arif akan hukum aurat itu, dia mula segan dengan abang ipar dia, dan dia mula bertudung. Alhamdulillah. Dia cakap kat aku,  sejak tuh dia disindir dengan ahli keluarga dia.. Sampai pernah dia menangis sebab tuh. Dia tanya aku, "Salah ke aku berubah?" Melalui pemerhatian aku, dia memang banyak berubah. Aku bangga dengan perubahan dia. Dia lebih menjaga diri dia kini. Dia pernah menangis sebab dia rasa dia jahil agama sebelum ni.

Tetapi, perlukah dia disindir?? Salahkah penghijrahan dia?? Lebih baik berubah walaupun sedikit daripada tak berubah langsung. Itu lebih baik. Bukan kah keluarga dia harus menyokong tindakan dia??

Kepada kawan aku itu, 

"Though it will cost you blood and tears for a start, I'm glad on your behalf." -Versus-Hlovate-

Bersyukur dengan what you are now, and nonetheless before. -Versus-Hlovate-

Wahai teman, abaikan kata-kata mereka yang tak mengerti penghijrahan itu. Move on dan jangan toleh ke belakang lagi. We're always two steps behind you.

p/s : Tercari-cari Contengan Jalanan karya Hlovate

No comments: