Tuesday, August 30, 2011

Lone ranger

Semalam, waktu berbuka puasa kali terakhir di rumah, mak aku sibuk cerita pasal zaman childhood dia. Daripada cerita dia, macam best giler. Panjat pokok, lari dari kelas mengaji, tertukar kasut, tinggal beg kat sekolah, main pondok-pondok, main masak-masak, buat pondok atas pokok, tolong mak buat kuih, kejar ayam dan macam-macam lagi. Ayah aku pulak cerita pasal main meriam buluh, mandi sungai. Sampai pada satu tahap, aku terfikir, aku takde tuh semua. Mungkin betul orang kata, "Zaman dah Berubah". Tapi, entah kenapa aku cemburu. Aku nak rasa semua tuh, cuma tak berpeluang.

My parents got amazing childhood stories to tell their children. What about me??

Aku tak tipu. Ramai orang kata zaman kanak-kanak itu indah. Tapi aku tak terasa keindahannya. Terus terang aku cakap, aku seorang yang lone ranger. Aku susah nak mesra dengan orang. Aku tak peramah. Aku lebih suka duduk memerhati dan berfikir tentang perkara yang berlaku di sekeliling aku. Aku kurang suka bercakap. Mungkin dari genetik ayah aku. Ayah aku pendiam orangnya. Dalam family aku, aku yang paling senyap. Kalau tengah kecoh satu family borak sakan, aku lebih gemar senyap dan dengar. Seriously, "lone ranger" adalah perkataan paling tepat bagi aku. Mungkin sebab tuh la aku kurang kenangan masa kanak-kanak dan remaja. Mungkin ada hikmahnya.

Naurah, bersyukurlah.

No comments: