Friday, January 20, 2012

My Mathematics Teacher

Masa aku darjah empat, aku baru pindah sekolah baru. Lagi dekat dengan sekolah mak aku. Aku memang lost giler time tuh. Kosong! Tak tahu apa-apa pasal sekolah tuh walaupun akak aku dulu sekolah situ. Aku ingat lagi, hari pertama aku masuk situ, aku dah kena denda diri kat luar kelas. Hailoh! I was like, "I'm a new student. I have no idea about this school, especially the rules! Takkan takde pengecualian." Tapi itulah realiti. Reality bites.

Cuba teka apa kesalahan aku? Mesti korang tak percaya. Kesalahan aku adalah sama dengan denda yang dikenakan. Yes, aku diri kat luar kelas, amik angin pagi, at the same time cuba sesuaikan diri. Dan ya, itu suatu jenayah. Masa tuh macam,"Arghhh! Hari pertama. Bad day!" Dan timbul rasa benci kat cikgu tuh. Jangan ikut perangai aku. Teruk. Tapi, sekarang aku rasa bersalah gak. Haha.

Haha :)

One day, cikgu Matematik tuh masuk. And then, dia cakap, "Ada student baru kan. Mana dia? Kenalkan diri." After aku dengan penuh takzim memperkenalkan diri. Dia terus soal aku sifir. Bukan sifir 2 of sifir 6. Sifir yang super random. Dia main pilih je. Alhamdulillah, semput gak aku jawab. Masa tuh rasa macam nak peluk mak dengan ayah aku sebab paksa aku hafal sifir dulu! Aku cuma tak boleh jawab soalan terakhir dia. "12 kali 13?" Aku pun, "Errrr..." Aku pun kira dalam kepala. Aku dah la paling lemah congak! And then, ada orang selamatkan aku. Malangnya bukan 'knight and shining amour', a girl named Hidayah, budak paling pandai dalam kelas, dan super terer congak, bisik kat aku jawapan dia. Haha.. SELAMAT!

Masa aku darjah lima pulak, aku belajar Matematik dengan cikgu yang sama. Sebelum tuh, I want to make a confession. Tapi janji jangan gelak. Korang gelak, aku backhand karang!

Aku pelat huruf 'R'

My favourite letter

Yes, aku mengaku dengan sepenuh hati, separuh jiwa, sesuku badan dan tiga per empat otak yang aku pelat huruf 'R' sampai sekarang. Haish! Who's with me, put up your hand! Aku tak backhand tapi aku peluk korang sebab kita senasib dan boleh buat group kat FB. "Kami pelat huruf R. Kami istimewa." Haha.. Boleh bla la.. Merapu habis! Ok, back to the story. One beautiful and windy morning, cikgu tuh suruh aku jawab. Disebabkan benda yang aku jawa tuh ada perkataan yang melibatkan huruf 'R', terbongkarlah rahsia yang aku jaga dengan rapi.selama 11 tahun! And then bemulalah segalanya. Sambil dia gelak, "Naurah pelat 'R' ea? Cuba sebut 'darab'". Masa tuh macam, "What the fish??! Fish kat rumah aku pun tak pernah tegur. Ini sudah lebih!" Aku tak sebut pun. Aku rasa macam nak fire je cikgu tuh! Tapi sebab aku hormat dia sebagai guru. Nak cari berkat weyh! Rasa nak menangis pun ada. Tapi aku tahan. Hilang macho nanti. Sejak kes hari tuh, aku macam tak boleh la dengan cikgu tuh. Tapi, berkat dia, aku dapat gak A dalam UPSR. Terima kasih cikgu. Jasamu dan sindiranmu ku kenang!

Tapi memang betul orang cakap, kalau kita selalu buat orang marah dan rasa annoyed dengan kita, kita akan ingat di. And yeah, itu terbukti benar belaka. Aku masih ingat cikgu tuh, dengan misai dia yang tebal. Haha. Jangan cakap kau 'angau' pulak, Naurah. Haru nanti!

p/s : Saya mintak maaf cikgu!!

No comments: